Monday, April 19, 2010

Malam Sesi lawatan warga emas.

Ya, hari ini telah berjaya menjalankan sesi lawatan warga emas.

Warga emas = Tok aku belah abah dan emak. Termasok toklang aku husband and wife.
Ada lagi sepasang, tok and tokwan angkat ku aku masih tak pergi melawat.
Esok mungkin.

Mereka adalah antara yang terapat denganku.
Untuk pengetahuan, aku tak banyak mengenali saudara-saudara jauhku.
Punca?
Krisis keluarga yang memuncak ketika aku di zaman sekolah rendah.
Efek?
Kepada generasi muda seperti ku yang tak dapat nak mengenal saudara-saudara jauh dan dekat.
Setiap kali aku pulang, aku akan pastikan mereka ini adalah golongan VVIP yang mendapat lawatan dari ku.
Termasok seorang lagi, ibu angkat ku. KAK ROSE.
Ya, banyak betul terangkat bukan?
hahah aku ramah agaknya.
Dan aku agak senang dengan orang-orang yang agak berumur. Orang-orang tua.
Melayan mereka bercerita, berbual, membuat aku terfikir selalu, bagaimana agaknya masa depan ku kelak?
Zaman usia emas ku kelak?
Adakah aku akan bertuah seperti mereka?
Memiliki cucu, anak saudara yang sayangkan mereka?

Itu belum pasti.
Yang pasti, jangan pernah berhenti mencurahkan bakti kepada mereka yang memerlukan.
Aku nampak je keras dan degil dari luaran.
Ye memang.
Tapi,
Dengan orang tua-tua aku kalah.
Aku beralah.
Aku hormat, aku simpati.
Aku lembut hati.
Aku tak mampu tengok diorang wat kerja berat-berat di usia emas macam tu.
SEdih.

Tambahan bila aku tengok orang tua-tua yang terbiar, mengutip kotak-kotak, tin-tin.
Aku berfikir.
Mana anak-anak mereka ya?
haha kejam sungguh.
sadis aku tengok.
nangis tanpa sedar.



No comments: